Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til F-sporet på Kastrupgårdsskolen

Velkommen til F-sporet på Kastrupgårdsskolen 

Hvem er vi?

F-Sporet på Kastrupgårdsskolen er et skoletilbud for børn med en autismespektrumforstyrrelse/ASF og/eller ADHD efter folkeskolelovens §20.2. 

F-sporet er en specialgruppeordning for elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Eleverne har sociale og kommunikative udfordringer og er typisk diagnosticeret inden for autismespektret. Eleverne kan også have udfordringer i forskellig grad ift. sanseforstyrrelser, høj grad af impulsivitet, kravafvisende adfærd, ADHD og angstrelaterede problematikker. Udfordringer, der gør det svært at honorere almenklassens faglige og sociale krav. 

Gruppestørrelsen er ca. 10-11 elever pr. gruppe.

Alle elever er visiteret til en plads på SGO-KG (Special Gruppeordningen Kastrupgårdsskolen) 

På F-sporet har vi ikke klasser, da vi er en gruppeordning med to klassetrin i hver gruppe. Denne opdeling gælder fra skoleåret 2024-25.

Vi er en gruppeordning hvor:

  •  Alle elever er visiteret til gruppeordningen

  • Der tages udgangspunkt i det enkelte barns særlige behov og faglige niveau, når undervisningen planlægges

  • Der udarbejdes individuelle undervisningsplaner, læseplaner og års-status

  • Alle lærere og pædagoger har viden inden for specialpædagogik

  • Det faste lærer- og pædagogteam omkring hver enkelt gruppe har et stærkt fokus på, at tryghed og trivsel går forud for læring og udvikling

 

Grupperne er sammensat efter antal skoleår, alder og fagligt niveau. 

Målgruppe: 

Eleverne i F-klasserne har behov for en særlig tilrettelagt undervisning, der tager højde for følgende udsagn:

  • Nedsat forestillingsevne

  • Nedsat mentaliseringsevne, herunder empati

  • Konkret opfattende

  • Detalje opfattende

  • Rigiditet

  • Svært ved at erfarings overfører

  • Svært ved at vælge

  • Svært ved at modtage flere beskeder på én gang

  • Eksekutive vanskeligheder

  • Stærke interesser, som kan fylde meget           

Særlig tilrettelagt undervisning

Undervisningen tilrettelægges med et fokus på elevens udvikling fagligt, personligt og socialt. Afsættet er elevens handleplan, den årlige status og revisitation, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer og kompetencer. 

Struktur, visualisering, forudsigelighed og ensartethed i hverdagen er nøgleord for elever med autisme. For nogle er det nok, at de daglige rutiner bliver udført i samme rækkefølge, mens andre har behov for, at de bliver udført på meget præcise tidspunkter.

Undervisningen og andre pædagogiske aktiviteter varetages af et team af lærere, pædagoger og medhjælpere. 

På F-sporet følges vejledning om folkeskolens specialundervisning, hvilket betyder, at der undervises i samme fag og samme timetal som resten af skolen. For at undgå for mange skift sammenlægges de forskellige fag ex. Dansk, historie og samfundsfag. 

På F-sporet er der en 2lærer-ordning, (1 pædagog/-medhjælper normering), der gør, at der er mulighed for at tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i det enkelte barns behov. 

Livsduelighed

Et helt centralt fokuspunkt på F-sporet er at arbejde med elevernes livsduelighed, der bidrager til en udvikling i at kunne tage ansvar for eget liv.  

Forældresamarbejde 

Alle F-sporets ansatte er 100 % dedikerede omkring én ting – at skabe den allerbedste dag for det enkelte barn – hver dag.  Skal det lykkes, er der brug for hjælp fra forældrene. Forældresamarbejdet prioriteres meget højt.

SFO Asgård

På skolen er der en special-SFO. Pædagogerne fra SFO´en er tilknyttet hvert sit storteam og er sammen med børnene både i undervisning og fritid. Det giver tryghed for børnene og skaber gode overgange mellem skole og fritid. SFO er fra børnehaveklassen til og med 5. klasse.

Specialklubberne hedder: Toppen og Kløveren.

Fra 6. klasse kan eleven visiteres til en plads på et af de to klubtilbud.