Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier og principper Special Gruppeordningen Kastrupgårdsskolen

Meningsfuldhed, formål og livsduelighed ligger os på sinde”

 

Tårnby Kommunes værdigrundlag

"Med værdigrundlaget i Tårnby Kommune er vi ambitiøse på alle børns vegne og ønsker, at vores børn udvikler sig til livsduelige og nysgerrige mennesker, der har mod på livet og har lyst til at lære gennem hele livet. Tårnby Kommune samarbejder på tværs af enheder sammen med forældrene, så vores børn og unge får de bedste betingelser for at tage en uddannelse og skabe en selvstændig tilværelse. Hvor de er stærke, sociale og robuste mennesker, der trives, tror på sig selv og tager ansvar for eget liv og for fællesskabet.

 

Hvad er en gruppeordning?

En gruppeordning er et skoletilbud for elever med særlige behov. Gruppeordningerne holder til på Kastrupgårdsskolen, der er en almindelig folkeskole i Tårnby Kommune. 

Specialundervisningen skal som udgangspunkt følge de samme regler for fag, timetal, mål, test, elevplaner og afgangsprøver som den almene undervisning. Undervisningen tilrettelægges individuelt for den enkelte elev. Der vil være undervisning, hvor eleverne undervises sammen i gruppen, og der undervisningsdifferentieres og individuelt tilrettelagt undervisning med elevdifferentiering

Eleverne er opdelt i grupper, som fungerer ligesom en klasse. Grupperne kan være blandet i alder, da de er sammensat efter blandt andet elevernes behov og relationer med hinanden.

Det vil altid være et mål, at eleven kan indgå i de almene miljøer både i skole og fritid. E og F-sporet har en lærer- og pædagog-normering, der gør, at vi har mulighed for at tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i det enkelte barns undervisningsbehov. Vi arbejder med undervisningsplaner, og der arbejdes ud fra elevens funktionsområder. Arbejdsmetoderne tilpasses, så eleverne kan klare sig bedst muligt fagligt og bliver parat til afgangseksamen og/eller en ungdomsuddannelse så vidt muligt. Også her tager vi udgangspunkt i og hensyn til den enkelte elevs formåen, og en, der udarbejdes i samarbejde med uu-vejlederne en samlet uddannelsesplan. 

 

Undervisning og læring

Undervisningen i specialgruppen lægger sig tæt op ad strukturer, som vi ser den på resten af skolen og deltager i de fælles traditioner på Kastrupgårdsskolen, f.eks. emneuger, praktikker, mærkedage, elevråd m.fl.. Vi tilrettelægger undervisningen efter en specialpædagogisk tilgang, hvor der arbejdes med særlige undervisningsmaterialer, undervisningstilgange og tekniske hjælpemidler, som kan støtte eleverne i den faglige og personlige udvikling.

Undervisningen er varieret og taler både hoved, krop og sanser. Vi har et særligt fokus på den praksisnære undervisning, og vi er overbeviste om, at der hvor man har brugt alle læringskanaler, og der hvor ny læring er lagret i hele kroppen, er det lettere at finde tilbage til det tillærte. Undervisningen kan se forskellig ud, afhængig af om man kigger i en, i indskoling eller i udskolingen, med det er er ens for alt det vi foretager os, det er at form, indhold, metode og tilgang er velovervejet, tilpassede den enkelte elev.

Prøver/eksamen: Med udgangspunkt i Undervisningsministeriets fælles mål, tilrettelægger vi den daglige undervisning.

Det er vores mål, at eleverne afslutter deres skoletid med folkeskolens afgangsprøver. I fag eller situationer, hvor dette ikke er realistisk, laves en alternativ evaluering af elevens kompetencer inden for det/de konkrete fag.

Teamet vil løbende holde jer orienteret herom

 

Kompetencecenter et tværfagligt samarbejdes forum”

Special-kompetencecenteret mødes hver anden uge, her kan teams drøfte elevsager med og få vejledning til det videre forløb. Nogle gange skal teamet tilbage i klassen og prøve nye tilgange og metoder eller skifte syn på sagen. Andre gange indkaldes familien til et netværk/handleplansmøde.

Formålet er at have en fast systematik for det skærpede samarbejde mellem PPR-teamet (pædagogisk, psykologisk rådgivning) og det pædagogiske personale på E og F-sporet.

PPR-teamet består af forskellige faggrupper; psykolog, tale-hørekonsulent, undervisningskonsulent, ergoterapeut og fysioterapeut.

Rådgivere fra Familieafdelingen kan inddrages i samarbejdet med den enkelte familie. Hvis eleven er over 15, kan Ungeenheden også deltage i samarbejdet. Begge enheder kan i forhold til serviceloven tilbyde indsatser i familien.

Desuden er der et vigtigt samarbejde med UU-vejleder om elevernes uddannelsesplaner og videre forløb efter folkeskolen.

Praktikvejleder: SGO har deres egen praktikvejleder, som arbejder for, at vi har et godt samarbejde med lokale virksomheder. Nogle elever har i kortere eller længere perioder brug for et alternativ til klassisk skolegang, så er praktik en af de alternativer, vi søger til.

 

Det pædagogiske fundament

Vi tager afsæt i en bredt funderet pædagogisk tilgang tilpasset om det er målgruppen E-F og den enkelte elevs behov. 

Meningsfuldhed (fokus på hensigten og ikke alene på handlingen)                                                  

Vi ved at børn er intentionelle, at der er en hensigt med al adfærd. Når vi møder adfærd, som vi ikke forstår umiddelbart, så skal vi undersøge den. Hvis vi udelukkende reagerer på adfærd, kan vi komme til at misforstå barnet.   

 

Aktioner og kompensation 

Læring er både den skolefaglige læring, personlige og sociale, læring såvel som sanselig og kropslig læring.  Læringsaktiviteter bliver gennemført med blik for, hvordan vi støtter eleven bedst muligt og kompenserer for barnets nedsatte funktionsevne.

 

Optimale frustration (forstyrrelser skaber udvikling)                                                                                       

Optimal Frustration skal forstås som en ”tilpas forstyrrelse” eller ”zone for nærmeste udvikling” Vi ser det som et sundhedstegn at kunne udholde det stillede krav og dermed frustration et øjeblik, for så at gå tilbage til det velkendte.                                                                                                                                                     

I vores pædagogiske praksis arbejder vi med stressreduktion, visuel struktur, forudsigelighed og tydelighed som kernebegreber, men vi tager altid afsæt i den enkelte elevs behov og nærmeste zone for udvikling.

Alle undervisere *har kendskab til såvel specialpædagogisk som forstærket almen pædagogik og udviklingspsykologi. Vi arbejder bla. Med:

  •       Tegneseriesamtaler: Understøtter elevens metaliseringsevne

  •       Sociale historier: kan støtte eleven til at indgå i forskellige sociale situationer. Visuelstruktur/dag: Hjælper: Hjælper med at få struktur og forudsigelighed.

  •       Bagdøre- er aftaler lavet med eleven i ”fredstid” om hvad han eller hun kan gøre, når rammen bliver svær. 

  •       GDD/Daghjælper: Hjælper til at få struktur og forudsigelighed.

  •        Pralebog/den gode historie- Redskab til at få hånd om sin selv-fortælling og opbygge selvværd.

Principper for Skole- hjemsamarbejde

På E og F-sporet arbejder vi vedvarende med at skabe et stærkt og godt skole-hjem samarbejde til gavn for skolens børn og deres personlige, sociale og faglige udvikling.

Skole/hjem-samarbejdet er et bærende element for gruppernes (klassen) fællesskab samt i sfo – og et bærende element i elevernes udvikling og læring. Et godt og trygt socialt liv i klassen, på skolen og i fritiden, er vigtigt for at lære.

Alle forældre kan bidrage positivt til, at deres børn får en god skolegang.

Et godt skole-hjemsamarbejde skal understøtte at:

  •       Forældre ses som en ressource i forhold til samarbejdet om deres barn.

  •       Forældrene involveres i skolens og elevernes hverdag.

  •       Forældrene får medansvar for deres barns skolegang og fritidstilbud.

  •       Forældrene får tilstrækkelig information til at kunne være en aktiv part i børnenes læring, trivsel og udvikling.

  •       Forældrene kan være med til at sikre gode overgange. 

  •       Aktiviteter, der skal understøtte det gode samarbejde:

    •       2 årlige skole/hjem samtaler. Disse samtaler afholdes i forbindelse med udarbejdelse af elevhandleplan i efteråret og i foråret. Herudover samtaler efter behov.

    •       1-2 årlige forældremøder med gruppens team.

    •       2 årlige ”forældre-morgenkaffe”. Forældrene får ved disse lejligheder mulighed for at møde skolens ansatte, også dem, de ikke møder i det daglige. Ligeledes er der mulighed for, (hvis det er hensigtsmæssigt for barnet), at følge en morgen i klassen og at være med på sidelinjen i undervisningen.

Vi arbejder på, at der i løbet af skoleåret kan tilbydes 2-4 forældre-cafeer, hvor emner af interesse for forældregruppen tages op til gensidig inspiration, sparring, oplæg ex. Teenager og diagnoser, nyeste viden inden for specialområdet.

Kontaktforældre og arbejdsområde:

Kontaktforældrenes opgave er at være bindeled mellem gruppens/klassens forældre og gruppens/klassens lærere og pædagoger samt mellem gruppens/klassens forældre og skolens bestyrelse. Som bindeled kan man som kontaktforælder være med til at:

  •           Tage initiativ til sociale arrangementer. Sociale arrangementer kan afholdes med og uden deltagelse af lærere og pædagoger.

  •           Medinddrage eleverne.

  •           Planlægge og afholde forældremøder, herunder at sørge for, at vigtige emner og problemstillinger kommer med på forældremødernes dagsordener.

  •           Formidle emner til diskussion i skolebestyrelsen og emner fra skolebestyrelsen til diskussion i klassens forældregruppe.

  •           Tage imod nye forældre og børn i klassen.

  •           Formidle erfaringer som kontaktforældre videre til efterfølgende kontaktforældre i klassen.

Kommunikation

Al kommunikation mellem forældre og skole tager afsæt i en forståelse af, at vi alle har samme mål: Den bedst mulige udvikling for hvert eneste barn på E og F-sporet. Derfor bærer kommunikationen på skrift og i tale præg af at være åben, ærlig og med ”god tone”, gensidig respekt og anerkendelse.

Procedure for kontakt i hverdagen:

På E og F-sporet anvender vi AULA til kontakt og information mellem skole og hjem. Beskeder m.v. besvares af en fra teamet i løbet af 1 – 3 hverdage.

Kommunikation om børn foregår, hvor der ikke er tilstedeværende børn. 

Hvornår ringes der hjem?

Hvis barnet har haft en svær dag (eksempelvis været ulykkelig, kommet til skade, været voldsom i sin adfærd, forladt skolen uden aftale eller virket syg), ringer vi til forældrene.

Forventninger til hinanden 

For at sikre, at vi kan skabe den bedste skole og fritidstilbud til vores børn, har vi som skole og forældre gensidige forventninger til hinanden. 

Kastrupgårdsskolen forventer, at forældrene:

  •       Udviser positiv interesse for barnets skole og fritid og medvirker til løsning af eventuelle udfordringer.

  •       Er aktive, deltagende og holder sig orienteret i AULA.

  •       Giver besked om barnets fravær til team og SFO, og afbestiller kørsel der hvor det er bestilt.

  •       Deltager i forældremøder, skole/hjem samtaler og andre arrangementer på skolen. 

Som forældre har I ansvar for følgende punkter:

  •       Børnene møder til tiden.

  •       Børnene møder veludhvilede i skolen og har frokost med.

  •       Tjekke skoletasken for eventuelle sedler og breve.

  •       Børnene har deres skolesager i orden (penalhus, bøger, gymnastiktøj m.m.)

  •       Børnene er klædt på efter vejret. 

  •       Forældrene forventer/kan forvente, at Kastrupgårdsskolens gruppeordning:
    •       Er med til at skabe et skole/hjem samarbejde, hvor barnets læring, udvikling og trivsel er i centrum.
    •      Tager ansvar for barnets udvikling og læring, udfordringer, sorger og glæder, når barnet er på skolen.
    •       Har en anerkendende tilgang til samarbejdet og inddrager forældrene som ligeværdige parter.
    •       Skaber et differentieret skole-hjem-samarbejde, der tilpasses den enkelte families ressourcer.

    •       Er tydelige og konstruktive i krav til forældre og børn.

Beliggenhed og lokale

Skolen er centralt beliggende i Tårnby i et skønt grønt område, tæt på alle idrætsfaciliteter, hovedbiblioteket, strand og rådhuset. Skolen er en stor skole og rummer 700 elever, SGO´ lokaler er fordelt rundt på skolen og SFO.