Velkommen til F-sporet på Kastrupgårdsskolen

Hvem er vi?

F-Sporet på Kastrupgårdsskolen er et skoletilbud for børn med en autismespektrumforstyrelse/ASF efter folkeskolelovens §20.2.

F-sporet er en special gruppeordning fra basisgruppe 0-1 til og med 9. klasse, hvor målgruppen er elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og som er vurderet at ligge inden for normal bevægelsesområdet. Eleverne har sociale og kommunikative udfordringer og er typisk diagnosticeret inden for autismespektret. Eleverne kan også have udfordringer i forskellig grad ift. sanseforstyrrelser, høj grad af impulsivitet, kravafvisende adfærd og angstrelaterede problematikker. Udfordringer, der gør det svært at honorere almenklassens faglige og-sociale krav.

På F-sporet har vi ikke klasser, da vi er en special gruppeordning, med 2 klassetrin i hver gruppe. Denne opdeling gælder for skoleåret 2024-25. * (se bilag)

Normeringsrammen er 10-11 elever pr. gruppe.

Vi er en special-gruppeordning, hvor

1.         Alle elever er visiteret til special-gruppeordningen.

2.         Der tages udgangspunkt i det enkelte barns særlige behov og faglige niveau, når undervisningen planlægges.

3.         Der udarbejdes individuelle undervisningsplaner-læseplaner samt års-status.

4.         Alle lærere og pædagoger har viden inden for specialpædagogik.

5.         Det faste lærer- og pædagogteam omkring hver enkelt gruppe har et stærkt fokus på, at tryghed og trivsel går forud for læring og udvikling.

6.         Grupperne er sammensat efter antal skoleår, alder og faglige niveau – men også med hensyntagen til muligheden for at danne venskaber.

Målgruppe:

Eleverne i F-klasserne har behov for særlig tilrettelagt undervisning, der tager højde for følgende udsagn:

1.         Nedsat forestillingsevne.

2.         Nedsat mentaliseringsevne, herunder empati.

3.         Konkret opfattende.

4.         Detalje opfattende.

5.         Rigiditet.

6.         Svært ved at erfaringsoverføre.

7.         Svært ved at vælge.

8.         Svært ved at modtage flere beskeder på én gang.

9.         Eksekutive vanskeligheder.

10.         Stærke interesser, som kan fylde meget.

Særlig tilrettelagt undervisning

Undervisningen tilrettelægges individuelt med fokus på elevens udvikling fagligt, personligt og socialt. Afsættet er elevens handleplan - den årlige status og revisitationens-PPV, der tager udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer og kompetencer.

Struktur, visualisering, forudsigelighed og ensartethed i hverdagen er nøgleord for elever med autisme. For nogle er det nok, at de daglige rutiner bliver udført i samme rækkefølge, mens andre har behov for, at de bliver udført på meget præcise tidspunkter.

Undervisningen og andre pædagogiske aktiviteter varetages af et mindre og gennemgående team af lærere, pædagoger og medhjælpere.

På F-sporet følger vi folkeskoleloven og underviser i de samme fag og med det samme timetal som på de almene skoler. Dette betyder, at der oftest er flere fag lagt ind i samme undervisning, ex. Dansk, historie og kristendom.

På F-sporet har vi en 2 lærer, 1 pædagog el. medhjælper normering, der gør, at vi har mulighed for at tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i det enkelte barns behov.

Livsduelighed

Et af de helt centrale fokuspunkter på F-sporet er at arbejde med elevernes livsduelighed, og der skal bidrage til en udvikling i at kunne tage ansvar for deres eget liv. Derfor er livsduelighed et centralt tema gennem hele skoleforløbet på F-sporet.

Forældresamarbejde

Alle F-sporets ansatte er 100 % dedikerede omkring én ting – at skabe den allerbedste dag for det enkelte barn – hvér dag.  Skal vi lykkes med dette, har vi brug for hjælp fra jer forældre. Vi prioriterer derfor vores samarbejde med forældrene højt på.

SFO Asgård

På skolen har vi en special-SFO. Pædagogerne fra SFO´en er tilknyttet hvert sit storteam og er sammen med børnene både i undervisning og fritid. Det giver tryghed for børnene og skaber gode overgange mellem skole og fritid. SFO er fra børnehaveklassen til og med 5. klasse.

Specialklubberne Toppen og Kløveren

Fra 6. klasse kan eleven visiteres til en plads på et af de to klubtilbud.